Rapport från dagsutflykt till Danmark 7 februari 2023

Lousiana

Med fullbokad buss från Kiviks taxi åkte vi tidig morgon med Österlens Konstförening BOSK på en dagstur till Danmark.

På vägen kunde vi njuta av vacker soluppgång under tiden som vi plockade upp medlemmar på vägen mot Köpenhamn. Vår styrelsemedlem, Britt gav i bussen en kortare introduktion till  utställningen, ”Matisse: Den röda ateljén” på Statens Museum för Konst, SMK.

Genom att koncentrera utställningen till Matisse målning ”den röda ateljén”, inlånad från MoMA i New York, samt de föremål som finns avbildade på målningen gav utställningen oss en bild av Matisse konstnärsskap och konstnärens egna tankar och den historiska verkligheten i vilken den skapades. En målning som konstnären själv tyckte om när den skapades 1911 men började tvivla på när den inte uppskattades av Matisse mecenat och inte kunde säljas trots att den ställdes ut både i London och på flera platser i USA.  Först efter 1949, när målningen köptes av MoMA, var tiden mogen för att förstå och uppskatta målningen. Den fick även stor betydelse för konstnärens egen utveckling vilket också framkom på utställningen. Utställningen, som inte var så omfattande, gav oss god tid att själva studera såväl målningen som all pedagogisk information som museet lyckats väl med.

Efter besöket på SMK åt vi en god buffélunch på anrika Rungsted Kro. Kanske lite trångt men mycket gemytligt och som vanligt ett trevligt tillfälle för medlemmarna att träffas.

Eftermiddagen ägnades åt besök på Louisiana där vi främst såg utställningen ”Det kalla ögat” om tyskt konst- och kulturliv på 1920-talet. En utställning som speglade tiden för Weimarrepubliken,  dvs tiden efter första världskriget till Nazisternas maktövertagande. Centrum för utställningen är  den rörelse om kallas ”Neue Sachlichkeit” där man ville ”fånga det moderna vardagslivet och skildra vanliga människors liv och handlingar på ett realistiskt sätt – rensat från känslor  och ofta i en förvrängd form”. Vad som menades med detta blev speciellt tydligt för många av oss när vi studerade porträttmålningarna som just saknade känslor (”tomma ögon”) och med förvrängda kroppar och ansikten. Utställningen var mycket omfattande och inkluderade även en specialutställning av fotografen August Sanders fotografier från denna tid.

Det var mycket att smälta och ta in på en dag men trots det var det flera som också såg ett par övriga utställningar såsom fotokonstnären Gaudí Hill från Indien vars utställning fått goda recensioner i Sydsvenskan dagen innan vårt besök. En annan specialutställning som visas under våren är den amerikanske konstnären Richard Prince som blandar fotografi och måleri och tillhör det man kallar ”Pictures Generation” där man stjäl från befintliga bilder inom till exempel populärkultur och reklam och gör om dem till nya verk.

Efter en lång dag körde oss Ulf från Kiviks Taxi som alltid lugnt och tryggt hem till Österlen.