Bussresa till Oslo 25 – 28 oktober

Vigelandparken, Munchmuseet, Nasjonalmuseet i Oslo, Drottning Sonjas Kunststall mm

Reseberättelse från konstföreningens Osloresa den 25-28 oktober 2022

Vi var 38 personer som deltog i denna resa till Oslo. Som vanligt startade vi tidigt och åkte  med Ulf och bekväma bussen från Kiviks Taxi.

Efter uppehåll för kaffe och smörgås kom vi till Konsthallen på Bohusläns museum där vi först åt lunch och sedan fick en guidning av konstpedagogen Birgitta Åhlund till den pågående utställningen ”I Picasso öga” som visade ett urval av hans grafiska verk. Guidningen gav oss mycket intressant information om tillblivelsen av de olika konstverken och händelser som påverkade Picasso i hans arbete genom åren.

Mycket nöjda med denna fina start på resan åkte vi vidare mot Oslo och checkade in på Scandic Hotel Solli där vi åt gemensam middag.

Nästa morgon startade vi med en guidad stadsrundtur. Många av oss kände viss tveksamhet när vår guide, Richard Klingspor, sa att vi skulle ta en längre promenad i Vigelandparken denna lite kyliga, disiga och gråmulna oktoberdag. Snabbt försvann dock alla våra eventuella tvivel när det visade sig att Richard själv var mycket intresserad och kunnig om Gustav Vigelands liv och konstnärsskap och fick oss att även reflektera över skulpturernas innebörd och kopplingar till våra egna livserfarenheter.

Under rundturen gjorde vi ett stopp för besök i Oslos Rådhus. Besöket hade tonvikt på konsten i Rådhuset men vi fick även veta mer om Oslos historia och relationer med både Danmark och Sverige genom åren samt hur andra världskriget också återspeglas i konsten.

Hela eftermiddagen tillbringade vi i det nya Munchmuseet. Vi inledde med en god lunch och sedan fick vi en kortare gemensam introduktion till museet och Edvard Munch och därefter gick vi själva runt med en audioguide som gav mycket information när man väl kommit över de första tekniska komplikationerna med användandet. Vi hade god tid på oss och hann med att gå runt och stanna upp och beundra såväl konsten som det nya museet. Många hade sett SVTs nyligen sända dokumentär om flytten av museet och alla kan rekommenderas att se den filmen.

Nästa dag började vi med att besöka Oslos Operahus. Vi fick en utmärkt guidning inne i byggnaden och besökte verksamheten bakom scenen med kostym- och scentekniska avdelningarna, repetitionslokaler och den imponerande operasalongen. Vi fick även tillfälle att gå på taket på denna fantastiska byggnad som norska arkitektfirman Snöhätta designat.

Efter Operan var det dags att besöka ”Dronning Sonja Kunststall” som är ett museum inrymt i det tidigare stallet vid Kungliga slottet. Museet är en gåva från kung Harald V av Norge till drottning Sonja. Vi fick en guidning av utställningen som är kurerad av Sune Nordgren som flera gånger hållit föreläsningar för vår konstförening. Till utställningen har han fått välja verk i drottningens egen konstsamling. Urvalet han gjort är mångsidigt och både norska och utländska konstnärer finns representerade.

Från Museet var det en kort promenad till den mycket speciella och anrika restaurangen, Lorry, där vi fick mat och tillfälle att se ytterligare konst och annat som ägaren samlat genom åren. Efter detta begav vi oss till Oslo Nasjonalmuseum. Där mötte oss guiden Richard Klingspor igen och tog oss med till detta museums Munchsamling där vi fick se och höra mer om flera av Edvard Munchs mest kända konstverk. Vi fick även tips om vad vi mer kunde hitta för skatter i detta stora museum. Även om vi hade god tid på oss insåg man att detta är ett museum som går att återkomma till många gånger och ständigt finna något nytt.

På fredagen var det dags för hemfärd. På vägen stannade vi i Göteborg för lunch och besök på Göteborgs konstmuseum där en stor utställning med titel ”Albert Edelfelt, Modernt konstnärsliv i sekelskiftets Europa” väntade.

Albert Edelfelt (1854-1905) är en av den finländska konsthistoriens mest omtyckta konstnärer. Innan vi kom till Göteborg berättade föreningens medlem, Cecilia Lengefeld, om konstnären Edelfelt och hans liv och konstnärsskap. Vi var därför väl förberedda när vår guide på museet, Viktor Ankréus, visade utställningen. Vi var många som tidigare inte kände till denne konstnär och vi blev glatt överraskade och glada över denna upplevelse och nya kunskap.

Efter skymningsfika med goda äppelmuffins, som Ulf trollade fram ur bussen, kom vi åter till den varma höstkvällen på Österlen med många nya vänner och konstupplevelser i bagaget.

Britt Falkman Hagström