Besök på Arken och Ordrupsgaard utanför Köpenhamn

En vitamininjektion i november - 'Blomsten i kunsten' och granskog och sjöglitter av Anders Zorn

I gråa november ordnade Österlens Konstförening BOSK en resa till Köpenhamn.

Vår välbekante chaufför Ulf rattade oss i sin blå buss och fixade traditionsenligt förmiddagskaffe. En ny bekantskap vid namn Helena var hela dagen vår eminenta guide. Hon berättade mycket kunnigt om utställningarna på Konstmuseet ARKEN, dit vi först for. Och där var det allt annat än novembergrått! Utställningen ”Blomsten i kunsten”, en sann vitamininjektion i färg och form, tog andan ur betraktaren. Där njöt vi av ”Blomstens rejse i kunsten, från 1800-tal till samtidskonst”.
Mycket mer fanns att se och den som trotsade den kyliga vinden kunde på stigen runt museet betrakta många skulpturer.

En lunchtallrik åt vi på Sesa strax bredvid och sen bar det av vidare mot Charlottenlund och mera konst på ORDRUPSGAARD.

I den norska berömda arkitektfirman Snöhettas nya tillbyggnad hänger en betydande samling av bl a franska impressionister. Vem tröttnar någonsin på dem?
I en bred men tillfällig utställning kan danskarna just nu lära känna Anders Zorn, som enligt Helena är okänd i Danmark. Carl Larsson har de tydligen sedan länge tagit till sitt hjärta. Vilken fenomenal skildrare av granskog,  sjöglitter och badande kvinnfolk – och mycket mera, han var, den store Zorn!

Trötta i fötter sjönk vi ner i den bekväma bussen för hemfärd…

TACK för en fantastiskt givande dag.
TACK Helena för allt du delgav oss.
TACK Jonny och styrelsen för arrangemanget!

Text och bilder
Ann-Cathrine och David Sarfati