Med penseln som vapen

Om Gerhard Nordströms liv och konstnärsskap

Tisdagen den 13 september träffades 78 medlemmar i konstföreningen på Hotell Svea. Månadsmötet inleddes kl 17.00 med en måltid bestående av en fiskrätt. I Brantevikssalen severades kaffe och sedan berättade kulturjournalisten Bodil Schrewelius om sin mångåriga vänskap med Gerhard Nordström och hur den ledde fram till en film med titeln ”Med pensel som vapen” som hon gjorde tillsammans med fotografen Bo Blomberg.

Filmen handlar om en framstående skånsk konstnärs tankar om religion, politik, naturen, livet, utmaningar och kunskap – en historisk resa under nära ett sekel. Efter filmvisningen och ett samtal om Gerhard Nordströms sätt att använda sitt konstnärsskap för att visa sitt engagemang för miljö och sitt rättvisepatos avslutades kvällen.