Min konst måste rymma både lek och allvar

Förutom de sedvanliga formaliteterna vid konstföreningens årsmöte hade deltagarna förmånen att lyssna till ett mycket inspirerande föredrag av konstnären Anna Törnquist.

Anna Törnquist är utbildad arkitekt med skolhusplanering som specialitet men arbetar sedan några år som konstnär på heltid och har sin ateljé i Baskemölla. Hennes konstnärliga bana började som en hobby efter en akvarellkurs hos Hasse Karlsson i Vitemölla 1999. Sedan dess har hennes motiv och uttryck genomgått många faser, men akvarellmåleriet har hon varit trogen med inslag av både Tempera, Gouache och collage.

Anna beskriver sig själv som en regissör som styr över de oberäkneliga akvarellfärgerna. Som exempel beskrev hon Paynes Grey som en högröstad och dominerande färg som måste tämjas.

Motiven har varierat genom åren från hus och bebyggelse till blommor, landskap, fåglar, kvinnofigurer, åldrande människor och män med hundar, som blev ett motiv under pandemin, för att nämna några.

Anna känner ett stort engagemang för miljöfrågor och detta tema dyker upp i hennes bilder. Många bilder visar bebyggelse som t ex vid älven i Göteborg och blir till laddade frågor om eventuellt stigande havsnivåer och dess konsekvenser.

Anna har erhållit flera priser och stipendier: T ex juryns pris för akvarellen Plaza de la Corredera i Cordoba 2014,  juryns pris för bildserien ”The Jarret Suite” i Bologna 2012, Karin-Öije Abels akvarellstipendium för porträttserien ”Anteckningar på ett tåg” Väsby Konsthall, Upplands Väsby 2005.

Nu närmast kommer Anna att delta i årets upplaga av Österlens konstrunda under påsken och alla är varmt välkomna till hennes ateljé och utställningslokal i Baskemölla.

Text: Mats Ceder