Popkonst på vårdcentralen

Lars Olof Tobiasson, läkare och konstsamlare. Foto: Privat.

Kan en vårdcentral också vara en konsthall? En läkare med ett brinnande intresse för popkonst har förvandlat Sjöbo vårdcentral till en färgrik värld med inspirerande och ibland uppseendeväckande konst.

Cirka 70 konstintresserade medlemmar i vår förening satt förväntansfulla den 24 februari i Hotell Svea för att lyssna till Lars Olof Tobiasson. En läkare och tidigare chef för vårdcentralen i Sjöbo där han genom ett brinnande intresse för popkonst förvandlat en, till det yttre, oansenlig byggnad till en färgrik värld av fantastisk och inspirerande konst som möter en när man stiger in i korridorer, väntrum och behandlingsrum.

Lars intresse för denna typ av konst väcktes tidigt i ungdomen genom läsning av serietidningar och även samlandet av frimärken med främst djurmotiv. Lars kom 1986 som chef till vårdcentralen som då såg ut precis som alla andra liknande miljöer med tomma vita väggar. På den tiden var det stadgat att eventuell utsmyckning skulle hämtas från Region Skåne, men Lars hade nya djärva idéer och började bygga upp en egen omfångsrik konstsamling med just popkonst som han hängde på väggarna i vårdcentralen. Vissa av konstverken han köpte in med tanke på att hänga dom i sitt eget hem blev ibland refuserade av hustrun och då hamnade dom på vårdcentralen istället.

Lars berättade att han känner en stor glädje när han ser patienter, speciellt föräldrar med barn, som går runt och tittar på konsten, kanske skrattar till och kommenterar bilderna. En del av bilderna visar motiv med dödskallar och skelett vilket kanske känns lite väl vågat med tanke på verksamhetens inriktning, men Lars menar att just dessa motiv påminner oss om förgängligheten och därmed skänker oss lycka och glädje över livet som pågå här och nu. Det är viktiga saker enligt Lars som jag upplever som en mycket positiv och livsbejakande människa.

Lars absoluta favorit bland seriehjältar är Batman och han läser fortfarande dessa tidningar. Det återspeglas också i konsten på väggarna med flertalet Batmanmotiv utförda av olika konstnärer.

Samlingen är som sagt omfångsrik med betydande och sällsynta verk som förvärvats genom alla år främst från USA. Det finns konst av Andy Warhol, den legendariske Disneytecknaren Carl Barks, Street Art konstnären Keith Haring, Roy Lichtensteins klassiska serietidningsmålningar, Miró, Malcom Morely, Elisabeth af Trolle, kinesiska akvareller, Claes Oldenburg, Robert Indiana, Yrjö Edelman med sina karakteristiska inslagningar av föremål, samt många fler konstnärer från olika delar av världen.

Konstintresset har också fört Lars och hans hustru ut på resor i världen. Bland annat till San Fransisco där han upptäckte en genre som inspirerade honom – Popsurrealism. En av de absoluta höjdpunkterna var dock att få resa till Paris i samband med Christos projekt att slå in Triumfbågen i tyg enligt hans välkända konstuttryck. Det var enligt Lars en oförglömlig upplevelse.

Och för oss medlemmar i konstföreningen blev Lars entusiastiska föredrag också en oförglömlig upplevelse som gläntade på dörrar till nya kunskaper inom denna stora värld som konsten utgör.

Efter föredraget hade Hotell Svea dukat upp en mycket smakfull buffé med inkokt lax med läckra tillbehör och att döma av sorlet i matsalen och den uppsluppna stämningen tyckte nog alla att detta blev en mycket lyckad kväll. Som extra garnering av kvällen lottades även två grafiska blad med popkonst ut till två lyckliga vinnare.

Text: Mats Ceder