Dagsutflykt till Astrid Gate och Malmö Live

Först ett möte med glaskonstnären Astrid Gate i hennes ateljé och sedan en guidad tur på Clarion Hotel Malmö Live som har en stor samling av internationell och modern konst.

Den tredje april deltog 50 medlemmar från Österlens Konstförening BOSK i en heldagsutflykt med buss och Ulf från Kiviks Taxi.

Dagen inleddes med ett besök hos glaskonstnären Astrid Gate i hennes vackra ateljé, i natursköna Markiehage i Anderslöv. Astrid var just i färd med att göra klart för årets konstrunda då hon i sin vackra utställningslokal ställer ut egna verk samt även verk av systern Aino Gate och glaskonstnären Björn Friberg.

I anslutning till utställningslokalen ligger Astrids ateljé där hon berättade om tekniker hon använder sig av vid framställningen av de vackra konstverken.

Efter besöket åkte vi till Malmö där vi åt god lunch på Restaurang Slagthuset innan vi fortsatte till Malmö Live. Där fick vi en initierad och trevlig guidning av Anna Töörn som berättade om konserthusets tillblivelse, arkitektur och konstverk både utanför och inne i Malmö Live.

Efter eftermiddagskaffe vände vi åter hem i det vackra vårvädret, nöjda och fulla av intryck efter en fin dag.

Text och foto: Britt Hagström