Svarta Bergen och Wanås

Svarta Bergens arbetslivsmuseum, skulpturer, bruksföremål och konsthantverk i diabas och konstföremål i Wanås slottspark

Den 19 augusti var det äntligen dags för Österlens Konstförening BOSK att åter igen åka på en heldagsresa.

Tidigt på morgonen var vi 37 medlemmar som satte oss i Kiviks Taxis bekväma buss och Ulf körde oss först till Svarta Bergens arbetslivsmuseum i Hägghult i nordöstra Skåne. Där fick vi kaffe med goda smörgåsar och en fin presentation av stenindustrin som började här redan i slutet av 1800-talet. Här har man brutit den svarta diabasen/svart granit ända sedan dess. I muséet kunde vi både inomhus och utomhus se hur man förr bröt malmen och flera konstnärer har genom åren besökt platsen och gjort skulpturer av den vackra stenen.

Efter besöket på museet besökte vi Kullaro Form och Inredning AB i Lönsboda där Jenni och Andreas Kullaro berättade om sin passion för Diabas och visade olika produkter. De skapar och säljer skulpturer, möbler, stora och små bruksföremål och prydnadssaker och även smycken. Inspirerande att höra dem berätta om olika idéer som utvecklas när man arbetar med detta material och imponerande att ta del av deras hantverksskicklighet.

Lunch intogs på Helgas restaurang i Lönsboda. Bara restaurangen var värd ett besök med en mycket speciell mix av gammal inredning från 1800-talet och fram till slutet av 1900-talet.

Sedan var det dags att åka till Wanås Slott där vi delades upp i två grupper och fick guidning till en rad konstföremål i den vackra parken. Vi fick presentation av både äldre och nya konstverk i parken. Även om vi är många som ofta besökt parken upptäcker man alltid nya saker och det var givande  att få en kunnig guidning.

Efter detta var det dags för eftermiddagskaffe som Ulf serverade från bussen innan vi återvände till Simrishamn. Lite trötta efter alla intryck men så glada att vi återigen kunnat genomföra en heldagstur med konstföreningen.

Text och foto: Britt Falkman Hagström