Vårresa till Hamburg i början på maj

Tidigt på måndag morgon den nionde maj startade 48 förväntansfulla medlemmar i Österlens konstförening BOSK vårens konstresa till Lübeck och Hamburg. Efter en kaffepaus i Danmark tog vi färjan från Rödby till Puttgarten.

Vårt första resmål var Lübeck där möttes vi av guiden Anna från Emmaboda men bosatt i Hamburg sedan många år. Anna hade med sig sin ”praktikant”,  taxen Buddy som följde med på guidningen först med buss och sedan med rundvandring i de gamla kvarteren i Lubeck. Vi fick veta mycket om Lubecks historia och se delar av gamla staden som vi inte hade kommit till utan guidning. Vi avslutade guideturen med ett besök på Niedereggers kaffe och marsipanmuseum innan vi åkte vidare Mot Hamburg och checkade in på vårt hotell. Kvällen avslutades med wienerschnitzel och apfelstrudel på anrika restaurant Schifferbörse.

Tisdagen inleddes med en stadsruntur tillsammans med svenska guiden Gunilla Almevad. En mycket bra och kunnig guide som tillsammans med Ulf lyckades hitta vägar och sevärdheter trots alla pågående vägarbeten. Till lunch var det så dags för sparris och rödingfilé. Efter lunchen åkte vi till Museum fur Kunst und Gewerbe. Vi hade fått lite tips om sevärdheter och alla gick runt själva och tittade på konst, konsthantverk, möbler, mode och fotografier från olika tidsepoker. Museet låg nära vårt hotell så efter besöket var det egen tid fram till middagen. Denna gång blev det en minnesvärd middag på ett av Hamburgs äldsta bryggerier, Gröninger Braukeller.

På onsdagen startade vi i bussen med att Cecilia Lengefeld, en av våra nya medlemmar i konstföreningen, gav oss en intressant introduktion till det stora och berömda museet, Hamburger Kunsthalle. Cecilia berättade om museets historia och har själv speciellt forskat i Anders Zorns inflytande och betydelse i tysk konsthistoria och för museets inriktning. Själva museet är mycket stort och består av tre byggnader så allt gick inte att se på en förmiddag men var och en kunde välja vad man helst ville se och några gick också runt med Cecilia och fick ta del av hennes kunskap i konsthistoria.

Efter museet gick bussen till Landungsbrucke där vi åt lunch och sedan åkte en guidad båtrundtur i hamnen med ytterligare en kunnig svensk guide. Båtturen slutade vid nybyggda stora konserthuset, Elbfilharmonie. Kvällen var fri för egna aktiviteter och en grupp hade själva bokat in biljetter till en mycket fin konsert på konserthuset. Blev ett minne för livet!

Så var det dags igen på torsdagen att vända åter mot Simrishamn. Denna gång med stopp vid konstmuseet Fuglsang på Lolland med en fin samling dansk konst från olika epoker och konstinriktningar. Vi var många som speciellt njöt av den inramade utsikten mot de vårliga fälten utanför museet.

Efter museet var det dags för sista kaffepausen som Ulf dukat upp vid bussen på ängen utanför museet. Sedan fortsatte vi resan hem och lyckades komma till Simrishamn en minut innan utsatt tid för hemkomst. Det var värt en extra applåd för Ulf och Kiviks taxi!

Text och bild – Britt Falkman Hagström