Konst på Österlen

Tjörnedala Konsthall i Baskemölla. Foto: Lena Nydahl.

Besök konstnärer och konsthallar på Österlen - även efter Konstrundan!

Inför den 54:e konstrundan på Österlen visades en samlingsutställning på Tjörnedala Konsthall.

Den 14 april fick 94 medlemmar i Österlen BOSK konstförening en förhandstitt på de 79 deltagande konstnärer som ingick i 2022 års Konstrunda i ÖSKGs regi. Vi välkomnades till Tjörnedala Konsthall där vi först serverades en mycket välsmakande vegetarisk lasagne i minst sagt generösa portioner. I två grupper förevisades vi sen utställningen under ledning av den nya verksamhetschefen Christel Lundberg. Hon tog oss med på en resa bland valda konstverk med bland andra Bo Hulténs koboltmättade nattlandskap, Irene Trotzigs vindlande färgträdgård, Håkan Bergs tidlösa meditativa monotypi, till vår nyaste styrelsemedlems Charlotte Addes balanserade naturlyrik i Cortenstål. En uppskattad kväll som inspirerade och gav insikter om våra Österlenkonstnärers arbete.

Många av konstnärerna tar också emot besök vid andra tillfällen – på Tjörnedalas hemsida finns kontaktuppgifter till deras medlemmar. Tjörnedala Konsthall öppnar en ny utställning den 12 maj och ett antal andra konsthallar och gallerier som Rikstolvan i Järrestad, Galleri Thomas Wallner i Simris, Fabriken i Bästekille är öppna under en stor del av året. Under våren öppnar Kivik Art Centre igen – en mötesplats för människor som är intresserade av arkitektur, konst och natur i vid bemärkelse.

Och ett stort antal fristående konstnärer bor och verkar runt om på Österlen och tar gärna emot besök – så håll ögonen öppna!

Inte medlem i Österlens konstförening BOSK?
Läs mer och bli medlem i föreningen.